stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 12338
  • 13 آبان 1394 - 14:25
3

تازه ترین نظریه دانشمندان: اعماق زمین مملو از الماس است

الماس ها آن گونه که تصور می شود، کمیاب نیستند و دانشمندان براساس مطالعات خود گمان دارند که اعماق زمین مملو از این سنگ قیمتی است.

قلم | qalamna.ir :
تاکنون دانشمندان تصور می کردند که الماس ها تنها به یکی از روش اکسیداسیون متان و یا کاهش شیمیایی دی اکسید کربن در مایعات در حال حرکت، تشکیل می شوند. 
 
از خبرگزاری یونایتدپرس،این دو نوع روش تشکیل الماس به یک سری شرایط ژئو شیمیایی منحصر به فرد نیاز دارند که ارزشمندی و نادر بودن نسبی الماس ها را تعیین می کند. 
 
اما مطالعه جدیدی که در مجله Nature Communications منتشر شده است، سناریوی بسیار ساده تر و شایع تری را که می تواند به واسطه یک واکنش شیمیایی طبیعی به تشکیل الماس منجر شود، ارائه می کند. 
 
براساس این گزارش، محققان با استفاده از الگوهای شیمیایی نشان دادند که آب هنگام حرکت از یک نوع سنگ به نوع دیگر به تدریج اسیدی تر می شود و در همین حین امکان تشکیل الماس وجود دارد. 
 
‘دیمیتری سرجنسکی’ یک ژئوشیمی دان در دانشگاه جان هاپکینز با اعلام این خبر گفت: افراد هر چه بیشتر جستجو کنند، الماس های بیشتری را در انواع مختلف سنگ ها می یابند.’
سناریوی جدید تشکیل الماس نیز همچون دو سناریوی سنتی به فشار شدید و درجه حرارت های زیاد مابین هزار و ۶۵۰ و دو هزار درجه فارنهایت نیاز دارد که این شرایط معمولا در اعماق زمین وجود دارد و به همین دلیل، محققان انتظار ندارند که نتیجه مطالعات جدیدشان تاثیری بر بازار الماس بگذارد.
 
به واقع، امکان دسترسی آسان به الماس ها از طریق فوران های اتشفشانی است که این سنگ ها را از اعماق زمین به سطح می آورند و در نتیجه، وجود انبوه سنگ های الماس در اعماق زمین به معنی دسترسی به آنها در کوتاه مدت نیست. 
 
علاوه بر این، الماس های فراوان مورد نظر در این مطالعه جدید، از نوعی نیستند که بتوان با قیراط اندازه گرفت، بلکه در حد میکرون هستند و نمی توان آنها را با چشم غیر مسلح مشاهده کرد. 
 
با این حال، محققان یافته های پژوهش جدید را از این جهت مهم می دانند که به دانشمندان در درک بهتر دینامیک های مایع اعماق زمین و بخشی از چرخه کربن کمک می کند، چرخه ای که سیر تدریجی دارد، اطلاعات چندانی درباره آن نیست و موجب حیات روی زمین است.
 
به گفته محققان، مایعات ارتباط کلیدی میان قسمت کم عمق و عمیق زمین هستند و از این جهت اهمیت دارند. 
هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.