stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 12286
  • 13 آبان 1394 - 11:33
1

طرحی برای نجات چالوس ؟!

طرحی برای نجات چالوس ؟!

جاده چالوس برای بسیاری از ایرانیان جاده خاطره‌هاست. جاده‌ای که تهران را به مازندران وصل می‌کند و سابقه ساخت آن به هشتاد سال پیش برمی‌گردد. جاذبه‌های توریستی این جاده آنقدر زیاد است که به عنوان چهارمین جاده زیبای جهان ثبت شده هرچند ثبت ملی آن هنوز به مرحله تایید نرسیده است.

قلم | qalamna.ir :
بااین وجود نام این جاده همیشه در فهرست جاده‌های پرخطر و غیراستاندارد کشور به چشم می‌خورد. چالوس در زمان حاضر به دلیل افزایش جمعیت کشور و تردد توریست‌ها با مشکلاتی نظیر ساخت‌وسازهای بی‌رویه، انباشت پسماند‌، ورود‌ فاضلاب و انواع زباله‌ها به آب رود‌خانه و تحلیل اکوسیستم گیاهی و جانوری مواجه است. برای کاستن از بار ترافیکی و معضلات ناشی از هجوم توریست‌ها به این جاده، معاون استاندار البرز چندی پیش طرح پولی شدن جاده چالوس را مطرح کرد. طرحی که روز گذشته از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی غیرکارشناسی خوانده شده و با آن مخالفت شد. 

این جاده ۱۵۰ کیلومتری در جنوب استان البرز کویر و در شمال، کوه‌های سر به فلک کشیده البرز واقع شده است، زمانی جایی بکر و سالم قلمداد می‌شده که با توجه به جمعیت محدود کشور در هشتاد سال پیش و تردد کم از این جاده ساخته شده اما در زمان فعلی این جاده جوابگوی تعداد زیاد جمعیت و توریست هایی که از آن عبور کرده و در برخی موارد با آتش زدن و ریختن زباله آن را تخریب می‌کنند نیست.  

 
طرحی برای نجات چالوس
ابتدای این ماه، معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه کرج با اشاره به مشکلات ترافیکی جاده چالوس به دلیل افزایش حجم تردد خودروها، صدور کارت تردد جاده سبز را برای خودروهای عبوری از این جاده پیشنهاد کرد. محمدتقی ایرانی گفت: طرح های بسیاری با مشورت کارشناسان مدنظر بوده، اما صدورکارت تردد جاده سبز، در روزهای پایان هفته و ایام تعطیل می‌تواند در حل این مشکل به صورت جدی اثرگذار باشد. او افزود: در این طرح پیشنهادی، در روزهای پایان هفته تعداد محدودی کارت تردد جاده سبز به شهروندان متقاضی ورود به این جاده فروخته می‌شود و هر خودرو قبل از ورود به جاده چالوس، با پرداخت مبلغی حدود ۲۰ هزار تومان، اقدام به تهیه کارت تردد می‌کند. فرماندار کرج گفت: دراین صورت تنها تعداد مشخصی کارت تردد فروخته می‌شود که متناسب با ظرفیت جاده است و کسانی که بدون کارت وارد محدوده طرح شوند، توسط پلیس و دوربین های ترافیکی، ممانعت یا جریمه خواهند شد.

ایرانی، درباره نحوه هزینه‌کرد مبالغ دریافتی از شهروندان، گفت: در سال های اخیر جاده چالوس با آسیب‌های زیادی از لحاظ زیست محیطی مواجه شده که اجرای این طرح می‌تواند سبب برطرف شدن بسیاری از مشکلات زیست محیطی این منطقه، از جمله پاکسازی محیط زیست، نگهداری و محافظت از جنگل ها و مراتع و رودخانه ها شود. طرح پولی شدن جاده چالوس و خرید کارت سبز برای تردد در جاده در حالی با مخالفت پلیس راه کشور مواجه شده که این طرح می‌توانست بخشی از مشکلات زیست محیطی و ترافیکی این جاده را حل کند. از سویی می‌شد امیدوار بود با اجرایی شدن این طرح از ترددهای غیرضروری و بی‌مورد در آن تا حدودی کاسته شود و از سوی دیگر می‌شد با درآمد حاصل از این کار برای جبران خسارت‌ها و تخریب‌هایی که تا پیش از این درباره این جاده اتفاق افتاده برنامه‌ریزی کرده و درآمد حاصل از این کار را صرف حفظ و نگهداری جاده کرد. این طرح روز گذشته با مخالفت پلیس راه کشور مواجه شد.  

  مخالفت پلیس  
رئیس پلیس راه کشور با تاکید بر ضرورت تصمیم‌گیری ملی درباره جاده چالوس و پرهیز از برنامه‌های شتاب‌زده و استانی برای این جاده، از مخالفت پلیس با طرح پیشنهادی پولی شدن جاده چالوس خبر داد. محمدحسین حمیدی، در واکنش به برخی اخبار مبنی بر پولی شدن تردد در جاده چالوس و ممانعت از تردد خودروهایی که دارای کارت تردد سبز در این جاده نیستند، اظهار کرد: باید به این موضوع توجه داشت که بخشی از محور چالوس در استان البرز، بخشی در استان مازندران و بخش دیگری در محدوده شمشک به دیزین در استان تهران قرار دارد. لذا نمی‌توان برای این جاده به صورت استانی تصمیم‌گیری کرد. او با تاکید بر اینکه هر اقدامی‌درباره این جاده باید با در نظر گرفتن تمام جوانب ملی و استانی انجام شود، گفت: با توجه به این مطالب، پلیس به هیچ‌وجه با طرح پیشنهادی برخی از مسئولان درباره جاده چالوس هماهنگی ندارد و با آن موافق نیست. تسنیم، حمیدی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که بررسی همه‌جانبه و دقیقی درباره این طرح انجام نشود، پلیس هیچ حمایتی از طرح مذکور نخواهد کرد.  

 
پولی کردن جاده چالوس غیرقابل‌توجیه است
نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس با بیان اینکه تعریض جاده کرج- چالوس از وظایف حاکمیتی دولت محسوب می‌شود، به «آرمان» می‌گوید: بحث پولی کردن استفاده از جاده چالوس غیرقابل‌توجیه است. قاسم احمدی لاشکی ضمن بیان این مطلب ادامه می‌دهد: اینکه عنوان شده برای عبور و مرور ازجاده چالوس ۲۰هزار تومان هزینه از خودروهای عبوری اخذ شود، یک اظهارنظر غیرکارشناسی است. نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس با انتقاد از مسئولانی که بحث اخذ عوارض از جاده چالوس را مطرح کرده‌اند، می‌افزاید: نباید برخی از مسئولان با اظهارات غیرکارشناسی مردم را نگران کنند. احمدی لاشکی با بیان اینکه تعریض جاده چالوس یکی از وظایف حاکمیتی دولت محسوب می‌شود، تاکید می‌کند: روزانه بسیاری از مردم بومی‌منطقه از جاده چالوس رفت و آمد می‌کنند که در صورت اخذ هزینه، فشار اقتصادی ناشی از این کار به معیشت آنان وارد می‌شود. او با بیان اینکه مطرح‌کردن بحث پولی‌کردن استفاده ازجاده چالوس غیرقابل توجیه است، مطرح می‌کند: درحال حاضرجاده کرج – چالوس مشکلات خاص خود را دارد؛ بنابراین نباید برخی‌ها با اظهارات غیرکارشناسی مشکلات مردم را بیشتر کنند. نماینده مردم در مجلس نهم می‌افزاید: درصورت تکرار اظهارات غیرکارشناسی مبنی بر پولی شدن استفاده از جاده چالوس، بحث آن را از طریق وزیر مربوطه پیگیری خواهم کرد.

 احمدی لاشکی عنوان می‌کند: در تذکر شفاهی که امروز در مجلس مطرح کردم این مساله را یادآور شدم و از وزیر کشور خواستم به این مسأله ورود کرده و جلوی اظهارنظرهای غیرکارشناسی در این حوزه را بگیرد. نماینده چالوس و نوشهر با بیان اینکه یک فرماندار نمی‌تواند برای ورود و خروج از شهر عوارض تعیین کند، می‌گوید: این جاده یک جاده بین‌المللی مربوط به ۸۰ سال پیش است و تنها برای جاده های جدید می‌توان عوارض تعیین کرد. از سوی دیگر گذاشتن عوارض بی‌دلیل روی جاده ها باعث ایجاد مشکلات متعدد برای ساکنان آن شهرها و تردد آنها می‌شود، زیرا اگر توریست سالی یک بار به این جاده پا می‌گذارد مردم بومی‌آنجا هر روز از این مسیر تردد می‌کنند و اگر قرار باشد هر دفعه ۲۰ هزار تومان عوارض بدهند عقلانی نیست. احمدی لاشکی افتتاح بزرگراه تهران- شمال را راه حل برون رفت از گره ترافیکی چالوس می‌داند و می‌گوید: در حالی که مسئولان دولت یازدهم این جاده را با ۳۷ درصد پیشرفت از دولت قبل تحویل گرفتند در دولت فعلی پیشرفت این جاده به ۶۱ درصد رسیده است و تا پایان سال ۹۵ قطعه یک آن تحویل داده خواهد شد.  

 

 

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.