stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 122225
  • 22 اردیبهشت 1399 - 22:36
0
دفاع مردم از ارزش پول در برابر تورم ۴۰ درصدی!/ مردم در بازار سهام مراقب باشند

آیا اقتصاد ایران حداقل به روند سابق خود بازمی گردد؟/ دشواری بازگشت اقتصاد ایران به روند قبل از کرونا/ دولت و سیستم بانکی نمی توانند ۶ ماه هزینه ها را متقبل شوند

آیا اقتصاد ایران حداقل به روند سابق خود بازمی گردد؟/ دشواری بازگشت اقتصاد ایران به روند قبل از کرونا/ دولت و سیستم بانکی نمی توانند ۶ ماه هزینه ها را متقبل شوند

ایسنا/اصفهان یک تحلیل گر اقتصادی گفت: اینکه تمام صنایع به شرایط قبل بازگردند به دو دلیل دشوار است، از یک سو درآمدها آسیب دیده و بسیاری از کسب و کارها تعطیل شده اند، بنابراین مردم ناچار به صرفه جویی هستند و نمی توانند همانند گذشته به سفر یا رستوران بروند در این شرایط تقاضا در برخی صنوف کاهش می یابد.

قلم | qalamna.ir :

حسین عبده تبریزی بعد از ظهر امروز (دوشنبه_ ۲۲ اردیبهشت ماه) در همایش مجازی اتاق بازرگانی اصفهان با موضوع «اقتصاد امروز ایران، کسب وکارها و معمای سرمایه گذاری ۱۳۹۹» اظهار کرد: شرایط اقتصاد ایران قبل کرونا دشوار بود و ارقام مناسبی برای رشد نرخ، تورم و سطح نقدینگی آن پیش بینی نشده است. 

وی با بیان اینکه مطابق پیش بینی ها نرخ رشد اقتصادی کشور صفر درصد و براساس اعلام مرکز پژوهش های مجلس منفی ۶ درصد است، افزود: در بخش تورم با توجه به سیاست ها و تلاش های بانک مرکزی، نرخ آن بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است، همچنین پیش بینی کسری بودجه برای سال جاری شده بود، اما با شیوع کرونا شرایط اندکی متفاوت شد.

این تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه برای مقابله با اثرات کرونا قرار شد دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان به صندوق بیکاری پرداخت کند که از تخصیص آن بی اطلاعم، افزود: همچنین قرار شد بانک مرکزی در مجموع ۷۵ هزار میلیارد تومان بابت کرونا پرداخت کند، علاوه بر آن دولت مجوز برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی را از سوی مقام معظم رهبری دریافت کرده است.  

وی با اشاره به اقدامات دولت برای ورود به بازار سرمایه و ایجاد سه صندوق برای این موضوع، اظهار کرد: در مجموع ارزش این سه صندوق ۴۵هزار میلیارد تومان برآورد می شود که پتانسیل فروش دارد.

عبده تبریزی با اشاره به عملکرد و برخورد ایران با بیماری کرونا، گفت: با نگاهی به عملکرد کشورهای اروپایی، کادر پزشکی ایران جزو سیستم های پزشکی خوب در مقابله با کرونا در دنیا محسوب می شود، اما حتی اگر موج دوم کرونا را نداشته باشیم، نمی توانیم بگوییم آثار اقتصادی آن زیاد نیست.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد اقتصاد ایران مربوط به بخش خدمات است، اظهار کرد: این بخش در کشورهای اروپایی ۸۰ درصد است که آسیب بیشتری از کرونا خواهند دید، به خصوص خدماتی همچون گردشگری، سفر، حمل و نقل و … که به دلیل شیوع کرونا حذف شده و امروز آسیب دیده اند.

عضو پیشین شورای عالی بورس و اوراق بهادار همچنین به آسیب وحشتناک صنایع نفت و گاز دنیا از کرونا اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال شرکتی همچون شِل، بعد از ۷۵ سال ناچار به کاهش سود سهام خود شد، همچنین در اروپا به دلیل سختگیرانه بودن قوانین ورشکستگی بیشتر شرکت ها از این بیماری آسیب دیده اند، البته در این کشورها به جای دولت، بانک ها با ارائه تسهیلات به دنبال حمایت از اقتصادشان هستند و دولت ها تنها نقش سیاست گذار را دارند.

وی با تاکید بر اینکه دولت ایران باید سیاست خود را برای کمک به بخش های مختلف به طور شفاف اعلام کند، گفت: شرکت های بزرگ از این عرضه خارج هستند و باید دید منابع موجود چطور بین شرکت های کوچک توزیع می شود، البته سیستم بانکی ایران برای مقابله با آثار اقتصادی کرونا و کمک به دولت بسیار ضعیف است.

عبده تبریزی درباره اینکه دولت با عجله و رعایت فاصله اجتماعی می خواهد اقتصاد را راه بیندازد، اظهار کرد: دولت نگران این است که نتواند هزینه ها را پرداخت کند، چرا که سیستم بانکی نیز نمی تواند به مدت ۶ ماه هزینه ها را متقبل شود، بنابراین تصمیم دولت برای حرکت اقتصاد و باز کردن کسب و کارها، قابل فهم بوده و باید کمک کنیم.

وی درباره این سوال که بعد از کرونا آیا کسب و کارها و اقتصاد ایران حداقل به روند سابق خود بازمی گردد یا خیر، گفت: اینکه تمام صنایع به شرایط قبل بازگردند به دو دلیل دشوار است، از یک سو درآمدها آسیب دیده و بسیاری از کسب و کارها تعطیل شده اند، بنابراین مردم ناچار به صرفه جویی هستند و نمی توانند همانند گذشته به سفر یا رستوران بروند در این شرایط تقاضا در برخی صنوف کاهش می یابد.

این تحلیلگر اقتصادی با تاکید بر اینکه برای دولت جهت آزادسازی وضعیت راهی باقی نمانده است، افزود: دولت تنها هنوز رویدادها را آزاد نکرده است، از سوی دیگر مدارس و آموزش غیررسمی از کرونا آسیب زیادی دیده اند، البته پیش بینی می شود تا یک ماه آینده کشور با باز شدن تمام بخش ها با سطح پایین تری به وضعیت گذشته خود بازگردد. 

وی با بیان اینکه ناچار به بازگشایی و سامان دهی امور و پیدا کردن فرصت هایی در این شرایط هستیم، اظهار کرد: به نظر می رسد بعد از کرونا بازار مسکن فرصت سرمایه گذاری کمتری پیدا کند و از سوی دیگر بازار طلا قدرت می گیرد. 

عبده تبریزی با اشاره به نقدینگی قابل ملاحظه ای در کشور، گفت: بخشی از این نقدینگی بدون ایجاد اشتغال بر روی قیمت کالا و خدمات رفته است، همچنین با اقدامات کنترلی بانک مرکزی، بازار ارز از حوزه سفته بازی خارج شده و مسکن نیز آرام گرفته است، بنابراین در حال حاضر تمام نقدینگی در بازار سهام است.

وی با بیان اینکه با توجه به سود فعلی بانکی نقدینگی امروز جایی به غیر از بازار سرمایه ندارد، گفت: مردم در برابر تورم ۴۰ درصدی به دنبال دفاع از ارزش پول خود هستند، بنابراین به سمت بازار سهام رفته اند در این شرایط با وجود ریسک بالا نمی توانیم به آنها بگوییم از این بازار خارج شوند؛ اما باید مراقب باشند.

این تحلیلگر اقتصادی با اشاره به ورود دولت به بازار سرمایه و عرضه سهام خود در بازار، تاکید کرد: عرضه این سهم ها در بازار از رشد بی رویه بورس جلوگیری می کند، بنابراین ریزش بازار سرمایه می تواند با مدیریت درست انجام شود.
انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.