stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
  • کد خبر : 12071
  • 12 آبان 1394 - 11:57
3

آخرین پیگیری‌ها درباره فاجعه منا / ۷۰ درصد زائران با تشنگی جان باختند / اگر لازم باشد نبش قبر نیز انجام می‌دهیم

آخرین پیگیری‌ها درباره فاجعه منا / ۷۰ درصد زائران با تشنگی جان باختند / اگر لازم باشد نبش قبر نیز انجام می‌دهیم

مسئول پرونده مفقودین فاجعه منا در وزارت امور خارجه با اشاره به مفقود بودن و نامشخص بودن وضعیت ۳۳ نفر از زائران ایرانی در فاجعه منا، ‌اظهار کرد: برخی از خانواده‌های این مفقودین در تماس با ما اظهار می‌کنند که بعد از حادثه زائرشان با آنها تماس گرفته و اعلام کرده که زنده است ولی در حال حاضر هیچ گونه اثری از آنها نیست. نه اثری از زنده بودن آنها و نه جنازه‌ای از آنها در اختیار ما است.

قلم | qalamna.ir :

  قلم ، عبدالله سهرابی در آستانه چهلمین روز فاجعه منا با اشاره به تلاش‌های دستگاه‌های مختلف در کشور از جمله دستگاه دیپلماسی برای پیگیری وضعیت زائران فاجعه منا گفت: تلاش‌های گسترده‌ای برای پیگیری این موضوع انجام شد ولی متأسفانه بعضا به دلیل مخالفت‌ها، ممانعت‌ها و مشکلاتی در حوزه دستگاه‌های اجرایی عربستان با آن روبرو بودیم بخشی از کارها محقق نشده است.

وی با اشاره به احضار چندین باره کاردار عربستان در تهران به وزارت امور خارجه و با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه از این به بعد شاهد رفتار معقول‌تر، انسانی‌تر و اجتماعی‌تر از سوی دولت عربستان در ارتباط با این فاجعه باشیم، گفت: تیم تشخیص هویت تشکیل شده است و برای ۹ نفر از این دوستان ویزا صادر شده تا آنها با سفر به این کشور وضعیت ۳۳ نفر از زائران مفقودی کشور را پیگیری کنند.

 

به همراه تیم تشخیص هویت اطلاعات کامل مفقودین از جمله اثر انگشت و و DNA به عربستان ارسال شده است

وی با اشاره به سفر مجدد اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت به عربستان و اینکه به همراه تیم تشخیص هویت اطلاعات کامل مفقودین از جمله اثر انگشت و DNA به عربستان ارسال شده است ، گفت: ما تمام تلاش خود را برای پیگیری این موضوع انجام می‌دهیم و همانطور که مقام معظم رهبری تأکید کردند این حادثه نباید فراموش شود.

سفیر پیشین ایران در قطر با بیان اینکه تا این لحظه شواهد بیانگر این موضوع است که این ۳۳ نفر مفقود شده‌اند به برخی از بدقولی‌های عربستان در ارتباط با پیگیری‌های این موضوع اشاره کرد و گفت: عربستان سعودی باید جوابگوی افکار عمومی جهان اسلام باشد. آنچه که در منا رخ داد حادثه بسیار تلخی بود ولی به نظر می‌رسد دل‌مشغولی‌های عربستان در خارج از مرزهایش به موضوعاتی چون یمن، بحرین، عراق و عربستان باعث شده که آنها اهتمام جدی در ارتباط با این حادثه و انجام مناسب مسئولیت خادم‌الحرمینی را نداشته باشند.

مشاور معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه غضنفر اصل رکن آبادی سفیر پیشین ایران در لبنان نیز در زمره این ۳۳ نفر هستند، گفت: ایشان از قدیمی‌ترین همکاران ما در وزارت امور خارجه هستند که علم و دین را به عنوان یک دیپلمات برجسته همراه با هم دارند.

 

رکن‌آبادی زنده به داخل آمبولانس منتقل شده است

وی با بیان اینکه آخرین اخبار از وضعیت ایشان بیانگر این است که ایشان جراحاتی داشته اند ولی زنده به داخل آمبولانس منتقل شده‌اند ولی از آن به بعد از سرنوشت ایشان خبری نیست، گفت: در واقع از سوی دولت عربستان در مورد وضعیت این ۳۳ نفر اطلاعات دقیقی در اختیار ما گذاشته نشده است و ما به همراه تیم تشخیص هویت اثر انگشت این عزیزان و DNA آنها را منتقل کرده‌ایم.

سهرابی افزود: طبق اخبار اعلام شده فردای روز حادثه با توجه به حجم حادثه، عربستان سعودی با عجله ۱۵۰۰ نفر از جان‌باختگان فاجعه منا را در ۳۶ ردیف به خاک می‌سپارد و نمونه ناخن و اثر انگشت آنها را جهت شناسایی می‌گیرد.

 

اگر لازم باشد نبش قبر نیز انجام می‌دهیم

وی با بیان اینکه برخی از زوار ما هیچ‌گونه آثار هویتی از جمله پلاک و کارت شناسایی همراه خود نداشته‌اند، گفت: دوستانی که برای تشخیص هویت اعزام شده‌اند کار سخت و پیچیده‌ای بر عهده دارند. گرچه از زبده‌ترین متخصصان هستند و ما مجبور هستیم اگر لازم باشد نبش قبر نیز انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ما باید به خانواده این عزیزان پاسخگو باشیم و آنها از ما این مطالبه را دارند ادامه داد: برخی از خانواده‌های آنها در تماس با ما اعلام کردند که بعد از حادثه زائرشان با آنها تماس گرفته و اعلام کرده است که زنده است ولی در حال حاضر هیچ‌گونه اثری از آنها نیست.

وی با اشاره به توافقنامه امنیتی که بین ایران و عربستان وجود دارد، تصریح کرد: ما مصر هستیم که وضعیت این افراد هرچه زودتر تعیین تکلیف شود و خسارت آنها باید پرداخت شود.

 

کمیته حقیقت‌یاب فاجعه منا در حال شکل‌گیری است

رئیس پرونده مفقودین حادثه منا در وزارت امور خارجه در گفت وگو با رادیو گفت‌وگو ، با تأکید بر اینکه خوشبختانه کمیته حقیقت‌یاب در حال شکل‌گیری است و ما تلاش‌ کرده‌ایم که کشورهای دیگر را نیز همراه کنیم ادامه داد: بعد از بروز فاجعه منا نامه‌ای به امضای وزیر امور خارجه به وزرای خارجه دیگر کشورهای اسلامی ارسال شد و ما این موضوع را در سطح بین‌المللی، کشورهای اسلامی و همچنین کنفرانس غیرمتعهدها در حال پیگیری هستیم تا هرچه زودتر ابعاد این فاجعه مشخص شود چرا که طبق ‌آمار ما ۱۰ هزار نفر در این حادثه کشته شده‌اند و آمار سعودی‌ها درست نیست.

 

۷۰ درصد زائران با تشنگی جان باختند

وی با بیان اینکه ما از توان و تجربه کافی برخوردار بودیم تا بتوانیم جلوی گسترش این موضوع را بگیریم ولی آنها ( عربستانی ها)اجازه همکاری به ما ندادند، ادامه داد: عربستان سعودی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ حدود۱۷٫۵ میلیارد دلار برای ترویج تفکر داعشی و تکفیری هزینه کرده ولی در این فاجعه حتی از آب رساندن به حادثه‌دیدگان غفلت کرد و ۷۰ درصد زائران با تشنگی جان باختند.

 

 

ایسنا

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.