stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 10989
  • 08 آبان 1394 - 11:11
2

از تلاش برای ارتباطات موبایلی زائران کربلا تا داستان تکراری فیلترینگ

داستان فیلترینگ تلگرام مانند هفته های گذشته این هفته هم از پرمخاطب ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به شمار می رفت.

قلم | qalamna.ir :

هفته گذشته هفته‌ای حساس برای نرم افزار ارتباطی تلگرام بود و قرار بر آن بود که در جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای در خصوص سرنوشت این نرم‌افزار تصمیم گیری شود.

وزیر ارتباطات کشور در روزهای آغازین این هفته در دیداری با همتای روس تبار خود با اشاره به اینکه تلگرام هم شرکتی است که بخشی از آن به روسیه منسوب می‌شود، یاد آور شد که اکنون در ایران حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون نفر کاربر تلگرام هستند. بر همین اساس محمود واعظی خاطرنشان کرد: البته با این وجود ارائه مطالب غیراخلاقی مستهجن خط قرمز ماست و در این زمینه با هیچ کس تعارف نداریم.

وی در عین حال با اشاره به کانال های غیر اخلاقی تلگرام اظهار کرد: قطعا اگر این صفحات و دسترسی به آنها مسدود نشود مراجع تصمیم‌گیرنده در ایران وارد عمل شده و درخواست خود را به وزارت ارتباطات ارجاع می‌دهند چرا که به هرحال این وزارتخانه درخصوص فیلتر‌کردن سایت‌ها در هیچ کجای دنیا تصمیم‌گیرنده نیست و ما تنها تصمیمات گرفته شده در مراجع ذی‌ربط را اجرا می‌کنیم.

زمان زیادی از این صحبت های واعظی نگذشته بود که در رسانه ها اینگونه مطرح شد که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای یا همان کمیته فیلترینگ معروف در جلسه روز چهارشنبه بحث فیلترینگ تلگرام را مورد بررسی قرار خواهد داد.

البته در این جلسه هم به گفته حاضران آن، رأی‌گیری در مورد فیلتر و محدودشدن شبکه اجتماعی تلگرام به جلسه بعدی این کارگروه موکول شد.

محمدعلی اسفنانی نماینده مجلس و یکی از اعضای این کارگروه پس از برگزاری جلسه مذکور در گفت و گویی با ایسنا گفت: در این جلسه گزارشی در خصوص نگرانی‌های موجود در مورد شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام مطرح شد که نهایتا به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضا، رای گیری و تصمیم گیری نهایی به جلسه بعدی موکول شد.

وی با بیان اینکه این جلسه به ریاست دادستان کل کشور برگزار شده، متذکر شد: جلسات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه هر دو هفته یک بار در روزهای چهارشنبه برگزار می‌شود که اگر قرار به برگزاری جلسه فوق العاده نباشد طبیعتا در چهارشنبه دو هفته آینده ادامه بحث در مورد تلگرام و رای گیری درخصوص فیلتر و محدودشدن این شبکه اجتماعی انجام می‌شود.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین یادآور شد: از آنجا که در تمام شبکه های اجتماعی از سرورهای خارجی استفاده می شود یک سری نگرانی ها برای مسئولان کشور به خصوص در مورد محتوای مجرمانه و اخلاقی در شبکه های اجتماعی ایجاد شده که این موارد در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح شد و میزان کاربران و تصرف پهنای اینترنت کشور توسط شبکه‌های اجتماعی نیز مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مخاطرات شبکه‌های اجتماعی در جامعه توضیح داده شد.

 

 

 

اینترنتی که خوب است و مشکل ندارد

اما طی این هفته معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات هم در قالب گفتگویی با ایسنا به پاسخگویی به گلایه های مردم از کیفیت اینترنت پرسرعت خانگی و موبایل پرداخت و پیش از هر توضیحی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکل خاصی در شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت وجود ندارد و لازم است اگر فردی احساس مشکل می‌کند از طریق سامانه ۱۹۵ مشکل خود را پیگیری کند.

غلامرضا داداش زاده در عین حال متذکر شد: البته قطعا در حال حاضر اینترنت کشور در بهترین شرایط نیست، اما طبق آنچه در پروانه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات وجود دارد و آنچه در نظرسنجی‌های ما صورت می‌گیرد مشکل حاد و خاصی وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که یعنی سازمان تنظیم مقررات اکنون شکایات مردمی که از به پایان رسیدن سریع حجم خود گلایه دارند را غیرمنطقی می‌داند، توضیح داد: چنین اتفاقی به صورت عمومی رخ نمی‌دهد و لازم است هر شکایتی به صورت موردی بررسی شود.

 

 

رایزنی ایران برای کاهش انحصار مدیریت اینترنت در جهان

همچنین در این هفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با وزیر ارتباطات روسیه دیدار و بر همکاریهای مشترک در زمینه ICT تاکید کرد.

محمود واعظی با اشاره به برگزاری اجلاس بریکس درمسکو اظهار کرد: در رابطه با کاهش انحصار مدیریت اینترنت در جهان رایزنی های خود را با کشور روسیه و کشورهای موافق شکست انحصار، ادامه خواهیم داد و در قالب ITU و جلسات WSIS با هم تعامل و مذاکرات خوبی خواهیم داشت.

وی با بیان این که اجلاس بریکس در مسکو باب جدیدی را پیش روی کشورها قرار می دهد افزود: اواسط ماه دسامبر در نیویورک در سازمان ملل برای سرنوشت انحصار اینترنت تصمیم گیری خواهد شد.

 

 

 

قاچاق گوشی،رجیسترینگ،قیمت بازار

طرح رجیسترینگ گوشی های موبایل هم که از چندی پیش شاهد طرح مجدد آن هستیم این هفته هم اظهار نظرهای خاص خود را به دنبال داشت و معاون برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از گردش مالی نزدیک به شش هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی قاچاق تلفن همراه در کشور خبر داد و گفت: مبارزه رسمی با قاچاق تلفن همراه از سوی این ستاد با همراهی و همکاری نهادهای مرتبط آغاز شده است.

سیدعلیرضا گلستانی زاده چالش‌های اساسی مبارزه با قاچاق سازمان‌یافته تلفن همراه را تعرفه واردات، موانع تسهیلات تجارت، ارائه خدمات اپراتورها به گوشی‌های قاچاق، عدم امکان شناسایی گوشی های قاچاق در سطح عرضه، ارائه خدمات پس از فروش به گوشی‌های قاچاق و کافی و کیفی نبودن بازرسی‌ها و نظارت دانست.

وی در عین حال انتقادهای وارد شده به اجرای طرح رجیستری در کشور را غیر کارشناسی خواند و افزود: درحال حاضر این طرح در کشورهایی مانند ترکیه، اوکراین، آذربایجان، هند،‌مصر، کلمبیا و … نیز انجام می‌شود.

اما با این حال رئیس انجمن فروشندگان سیم کارت،گوشی و لوازم جانبی معتقد است: در شرایط فعلی اجرای این طرح قطعا منجر به کاهش هزینه‌های مشترک نشده و شاید حتی هزینه‌های مردم را هم افزایش بدهد.

افشار فروتن در توضیح بیشتر درباره این موضوع اظهار کرد: پیش از این هم زمانی شاهد اجرای طرح رجیسترینگ موبایل بوده‌ایم و اجرای این طرح موضوع جدیدی نیست، اما نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد، بحث جزییات و چگونگی اجرای این طرح است.

وی ادامه داد: در حال حاضر هنوز ما به عنوان اعضای صنف هیچ اطلاعی نداریم که جزییات اجرای این طرح از چه قرار است، اما به هرحال برای بهبود شرایط بازار موبایل در کشور بهترین راه کنترل منطقی تعرفه واردات است.

فروتن همچنین متذکر شد: اجرای رجیسترینگ هزینه‌های مختلفی را ایجاد می کند که ممکن است این هزینه‌ها برعهده بخش اجرایی بوده و یا به فعالان بازار و وارد‌کنندگان تحمیل شود، اما قطعا اگر بحث تعرفه واردات مورد توجه قرار گیرد شرایط به مراتب بهتر خواهد بود.

 

 

 

پیگیری برای تماس های مناسب زائران کربلا در اربعین

همچنین طی این مدت وزیر ارتباطات،مدیران عامل اپراتورهای موبایل و جمعی از مدیران وزارت ارتباطات راهی عراق شدند تا پیش از فرارسیدن اربعین حسینی رایزنی های لازم را جهت برقراری ارتباطات تلفنی مناسب در ایام اربعین انجام دهند.

بدین ترتیب در دیدار با وزیر ارتباطات عراق،صحبت های متعددی در خصوص تقویت و تسهیل ارتباط تلفنی برای زائران اربعین حسینی صورت گرفت و با توجه به کسب تجربه از کم و کاستی هایی که سال گذشته در این حماسه عظیم حسینی وجود داشت دو طرف برای ایجاد حداکثر امکانات و تسهیلات موافقت کردند.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.