stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 1097
  • 09 شهریور 1394 - 19:12
7

صالحی: تا قبل از روز عملیاتی شدن برجام اقدامی انجام نمی‌دهیم

صالحی: تا قبل از روز عملیاتی شدن برجام اقدامی انجام نمی‌دهیم

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان تاکید کرد که ایران تا قبل از روز عملیاتی شدن برجام اقدامی انجام نمی‌دهد.

قلم | qalamna.ir :

دکتر علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی بعدازظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران درباره بررسی برجام از سوی مجلس شورای اسلامی با بیان این که بررسی این پرونده به نظر نمایندگان در مجلس بر می‌گردد و این که چه تصمیمی می‌گیرند و آن چه که من می‌توانم بگویم نظر شخصی من است، گفت: این که برجام به بحث گذاشته شود و نقاط قوت و ضعف آن بررسی شود و مذاکره کنندگان درباره‌ی آن ابهامات را برطرف کنند تا این مقدار به نظر من مفید خواهد بود.

او ادامه داد: قطعا برجام بی‌عیب و نقص نیست. ممکن است مواردی باشد که بهتر بود نمی‌بود. ولی ما در حال مذاکره بودیم و در عین حال خطوط قرمز را رعایت کردیم که اساس آن متوقف نشدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود. ما از هیچ حق خود در روند فعالیت‌های هسته‌ای در برجام فروگذار نکرده‌ایم و تعهدی را به‌طور ابدی نپذیرفته‌ایم. در عین حال که پذیرفتیم در برخی از این حقوق برای مدت زمانی محدودیت داشته باشیم. مثلا در تولید فلز اورانیوم. ما پذیرفتیم این محدودیت اعمال شود. چرا که اصلا بنا نداریم فلز اورانیوم تولید کنیم. هم‌چنین در زمینه تولید پلوتونیوم ما بنایی بر تولید آن نداریم و این محدودیت را برای مدت زمانی پذیرفتیم. این محدودیت‌ها اساس فعالیت‌های هسته‌ای ما را با کندی روبه‌رو نمی‌کند.

وی ادامه داد: در تعداد سانتریفیوژها، سطح غنی‌سازی و میزان ذخایر اورانیوم را به نوعی محدود کردند. چرا که نگرانند امکان گریز هسته‌ای ایران کم‌تر از یک سال نباشد.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که برنامه ۱۵ ساله سازمان را هر چه زودتر تدوین خواهیم کرد و به آژانس ارائه می‌کنیم افزود: این برنامه نزد آژانس محرمانه خواهد بود و این برنامه را مثل هر کشور دیگری که پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند و باید برنامه‌ها را طبق پروتکل به آژانس ارائه کند، تهیه و ارائه می‌کنیم.

او با اشاره به سفرش به چین گفت: ما از راکتورهای تحقیقاتی آن‌ها بازدید کردیم و هم‌چنین با مهندسان و متخصصان آن‌ها و به تفاهم‌های خوبی بر سر بازطراحی راکتور اراک رسیدیم. ما در رابطه با نحوه بازطراحی و نیز هزینه‌ها با طرف چینی صحبت کردیم چرا که در هر حال بخشی از هزینه‌های این بازطراحی ناشی از خواست طرف‌های مقابل است و باید آن‌ها بخشی از هزینه‌های مورد نظر را تامین کنند و این امری پذیرفته شده است.

صالحی در ادامه درباره‌ی تنش‌ها در آمریکا بر سر بررسی برجام گفت: جمهوری اسلامی ایران در آن چارچوبی که رهبری تعیین کردند توانستیم در این چالش دست برتر را داشته باشیم و الان در آمریکا یک غوغای سیاسی برپاست و این مشکل آن‌هاست و خوشبختانه در این چالش ایران توانست رقیب را در کنج قرار دهد. سیاست‌مداران آمریکایی بارها اعلام کردند که اگر برجام توسط کنگره رد شود آمریکا از حیث اعتبار بین‌المللی مورد خدشه قرار می‌گیرد و هم‌چنین دلار دیگر آن جایگاه همیشگی‌اش را نخواهد داشت و این‌ها حرف‌های مهمی است که آن‌ها به زبان می‌آورند و حتی تحت تاثیر این روند پارادایم سیاست خارجی و داخلی آمریکا تغییر خواهد کرد. الحمدالله به برکت وجود رهبری و وحدت در میان مسوولان و اصل ولایت فقیه فضا مدیریت شده و تکلیف ما روشن است.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره‌ی گزارش اخیر آژانس با بیان این که این گزارش به طور معمول بوده است و بحث‌های تکراری را در خود دارد گفت: البته یک تفاوت عمده این گزارش داشت که بر اساس توافق میان ایران و آژانس که در وین امضاء شد بود. بر اساس آن توافق ایران درچارچوب توافق و پیوست آن که محرمانه است عمل می‌کند و امیدواریم تا ۱۵ دسامبر بحث مربوط به فعالیت‌های گذشته و حال حل شود و ما همکاری‌های لازم را در چارچوب آن توافق انجام می‌دهیم و طبق آن پیش می‌رویم.

صالحی در پاسخ به ایسنا مبنی بر این که آقای ظریف اخیرا اعلام کرده است که از اول مهرماه ایران اقدامات هسته‌ای‌اش را آغاز می‌کند گفت: شاید منظور ایشان این بوده است که خواسته‌اند زمان پایان توافق را مشخص کنند. که ایشان به عنوان مثال اول مهرماه سال جاری را به عنوان مبنا قرار دادند اما این که چه وقت برجام را عملیاتی کنیم بستگی به آن دارد که روز عملیاتی شدن برجام چه وقت خواهد بود. از ۱۴ جولای اگر ۹۰ روز را در نظر بگیریم حدودا می‌شود اواسط مهرماه. البته بعد از آن روز هم یک زمانی مختص به اجرای اقدامات ایران باید درنظر گرفته شود تا به روز اجرای برجام برسیم. چه اول مهر را در نظر بگیریم و چه زمان دیگری این ده سال بعلاوه سی روز یا منهای سی روز تفاوت چندانی نمی‌کند.

صالحی در عین حال تاکید کرد: ایران تا قبل از روز عملیاتی شدن برجام اقدامی انجام نمی‌دهد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این که چرا سایت فردو مجهز به جاده اختصاصی شده است؟ گفت: جاده قدیم خیلی خطرناک بود و البته در اصفهان هم برای دسترسی به سایت که جاده منتهی به آن خطرات زیادی داشت تمهیداتی در نظر گرفته‌ایم که بخش عمده‌ای از آن انجام گرفته و مختصری از آن مانده که ان‌شاءالله به‌زودی تمام می‌شود.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.