stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 107669
  • 28 فروردین 1399 - 22:55
1

ترانه‌های دو خواننده ممنوع‌ الکار قبل انقلاب در نون خ پخش شد

ترانه‌های دو خواننده ممنوع‌ الکار قبل انقلاب در نون خ پخش شد
پخش صدای این دو خواننده ممنوع‌ الکار از تلویزیون ملی کمی عجیب به نظر می رسید
قلم | qalamna.ir :

سریال نون خ یک سریال کردی دوست داشتنی ساخته سعید آقاخانی است که از شبکه یک سیما در حال پخش است. شب گذشته در قسمت هایی از این سریال ترانه ای کردی پخش شد که مشخص شد صدای دو خواننده ممنوع‌ الکار قبل انقلابی بوده است. در پرشین وی ویدئو این بخش از سریال را ببینید

ترانه‌های دو خواننده ممنوع‌ الکار

هیوا یوسفی خبرنگار در صفحه توئیتر خود نوشت: ‏صدای حسن زیرک و مظهر خالقی از سرشناس‌ترین خواننده‌های کردها، برای چند دهه در صداوسیما ممنوع بود. ‏این شب‌ها ترانه‌هایشان در سریال ⁧‫نون_خ‬⁩ پخش می‌شود. ‏تصور کنید مثلا وسط سریال پایتخت صدای ابی یا سیاوش قمیشی را بشنوید. ‏همین اندازه باورنکردنی.

بد نیست درباره حسن زیرک بیشتر بدانید

حسن زیرک زادهٔ ۸ آذر ۱۳۰۰ در بوکان – درگذشتهٔ ۵ تیرماه ۱۳۵۱ در بوکان خوانندهٔ پرآوازهٔ ترانه‌های کردی در مناطق کردنشین غرب ایران بود.

حسن زیرک با ضبط تعداد زیادی از آوازهای سنتیِ مردم کرد، سبب حفظ و نگهداری این آثار فرهنگی از گزند فراموشی شد. از او بیش از ۱۰۰۰ ترانه و آواز به یادگار مانده‌است.

خواننده ممنوع‌ الکار

حسن زیرک خواننده ممنوع‌ الکار

زیرک، علاوه بر زبان کردی سورانی و هَورامی (اورامی)، به زبان‌های فارسی، ترکی آذری، ارمنی و لری نیز آواز اجرا کرده و دارای ۳ مقام ترکی، ۸ مقام فارسی، ۲ مقام هورامی و ۶۴ مقام کُردی سورانی است. حسن زیرک در «ارکستر موسیقی کردی» برادران یوسف‌زمانی، ارکستر مشیر همایون شهردار در تهران و ارکستر مجتبی میرزاده در کرمانشاه همکاری داشته و به اجرای برنامه پرداخته‌است.

حسن زیرک نفوذ فرهنگی فوق‌العاده‌ای نه تنها در کردها بلکه در همسایگان فارس،

ترک و لر زبان آن‌ها نیز داشته‌است. زیرک به بخشی از هویت فرهنگی کُرد تبدیل شده‌است

جزئیات بیشتر درباره مظهر خالقی خواننده قبل انقلاب

مظهر خالقی ۱۸ شهریور ۱۳۱۷ در خانواده‌ای از مشایخ خاندان کرد مردوخی در سنندج متولد شد. از نوجوانی به یادگیری موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی کردی پرداخت.

خواننده ممنوع‌ الکار

مظهر خالقی

او قبل از انقلاب لیسانس فیزیک و فوق لیسانس مدیریت صنعتی دریافت کرد.

مهر خالقی با ریسان ابراهیم ازدواج کرد. همسر او ریسان ابراهیم خواهر گلاویژ ابراهیم همسر ابراهیم احمد، و نیز خالۀ هیرو ابراهیم احمد همسر جلال طالبانی است. ریسان ابراهیم همسر مظهر خالقی روز ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ در لندن درگذشت. گفته می‌شود که با شروع انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران مظهر خالقی توسط انقلابیون دستگیر شده و با وساطت جلال طالبانی فراری داده شده‌است.

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.