stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 10664
  • 07 آبان 1394 - 12:31
4

«بن کارسون» از «دونالد ترامپ» پیشی گرفت

صدرنشینی چهارماهه «دونالد ترامپ»، پدیده جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، به پایان رسید و «بن کارسون،» یک جراح بازنشسته، در نظرسنجی‌های سراسری جای او را را گرفت.

قلم | qalamna.ir :
نظرسنجی مشترک روزنامه «نیویورک تایمز» و شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» حاکی از آن است که کابوس ترامپ به حقیقت پیوسته است و بن کارسون که در چند هفته گذشته با فاصله کمی از او حرکت کرده بود، از ترامپ پیش افتاده است.
 
ترامپ که احساس خطر کرده بود، در روزهای اخیر با انتقاد از بن کارسون، او را کم‌انرژی توصیف کرده بود. در نظرسنجی اخیر «مارکو روبیو»، سناتور «فلوریدا»؛ «جب بوش»، فرماندار سابق فلوریدا؛ و «کارلی فیورینا»، مدیر سابق یک شرکت کامپیوتری، در مکان‌های سوم تا پنجم ایستاده‌اند. رأی‌گیری مرحله مقدماتی در ماه فوریه در ایالت «آیووا» شروع خواهد شد.
 
 
 
اقبال عمومی به غیرسیاسی‌ها
 
بن کارسون در شرایطی پیشتاز نظرسنجی‌هاست که یک جراح مغز و اعصاب است و مانند ترامپ هیچ سابقه‌ای در دنیای سیاست ندارد. مؤسسه تحقیقاتی «بروکینگز» پیش‌تر در گزارشی با عنوان «سال غیرسیاسی‌ها برای جمهوری‌خواهان» نوشته بود: «امسال برای جمهوری‌خواهان، سال غیرسیاسی‌هاست. 
 
سه کاندیدای برتر این حزب، دونالد ترامپ، بن کارسون و فیورینا پیش‌ازاین پستی انتخاباتی نداشته‌اند و با وجود این عملکرد خوبی داشته‌اند. این در حالی است که کاندیداهایی که پیش‌تر تجربه حضور در انتخابات‌های مختلف را داشته‌اند؛ از جمله سناتورها، در بهترین حالت در نظرسنجی‌ها در مقام دوم یا سوم قرار دارند». 
 
کارلی فیورینا، یک مدیر بازرگانی است که چند سالی است وارد عرصه سیاست شده؛ اما هنوز موفقیت خاصی در دنیای سیاست به دست نیاورده است. در این گزارش آمده است، اینکه رتبه اول تا سوم نظرسنجی‌ها را کاندیداهای جمهوری‌خواهی در اختیار دارند که هیچ‌یک سابقه جدی فعالیت سیاسی در حزب مطبوع‌شان ندارند فقط یک مفهوم دارد و آن نارضایتی عمومی از این حزب و رهبران آن است؛ اگرچه این اتفاق در قرن بیستم نیز دو بار روی داد و جمهوری‌خواهان تاحدی توانستند از آن بحران خارج شوند؛ اما اکنون بعید به‌نظر می‌رسد که آنان بر سر انتخاب فردی بدون هیچ تجربه کار سیاسی برای تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری در انتخابات ٢٠١۶ میلادی به توافق برسند.
 
 
 
بن کارسون، جنجالی‌تر از ترامپ؟
 
بن کارسون با دو اظهارنظر خبرسازش درباره دین رئیس‌جمهوری آمریکا و پناه‌جویان سوری، مدتی خبرهای مربوط به انتخابات را قبضه کرد و گویا این موضوع در نهایت به کمپین او کمک کرده است. او گفت حاضر نیست از رئیس‌جمهورشدن یک مسلمان در آمریکا حمایت کند. در نهایت مخالفان او و رسانه‌های نزدیک به لیبرال‌ها، اظهارنظرهای او درباره دین رئیس‌جمهور آمریکا را خلاف قانون اساسی این کشور توصیف کردند. 
 
براساس قانون اساسی آمریکا، تمامی کارکنان سه قوه‌ مجریه، مقننه و قضائیه (از جمله رئیس‌جمهور، سناتورها، نمایندگان مجلس و قضات) باید سوگند یاد کنند که به قانون اساسی آمریکا وفادار خواهند بود، اما دین کسی نباید برای هیچ مقامی در آمریکا، ملاک باشد.
 
شرق به نقل از شبکه سی‌ان‌بی‌سی،او در اوج بحران پناه‌جویان سوری نیز از ورود آنها به آمریکا انتقاد کرد. دونالد ترامپ اخیرا در مصاحبه جنجالی با شبکه سی‌ان‌ان گفته است اگر «صدام» و «معمر قذافی»، دیکتاتورهای سابق عراق و لیبی در قدرت می‌ماندند، جهان بهتر و آسوده‌تر از زمان حال بود. ترامپ گفته است عراق امروز به بهترین دانشگاه برای تروریست‌ها تبدیل شده است، درحالی‌که در زمان صدام در این کشور تروریست وجود نداشت؛ زیرا صدام آنان را فورا می‌کشت. 
 
نامزد جمهوری‌خواهان سپس گفته است این کشور با دوره جدیدی از قرون وسطا و خشونت‌های بی‌سابقه در ‌هزاره‌های گذشته در کل خاورمیانه روبه‌رو شده است و به همین دلیل قصد دارد در صورت انتخاب‌شدن، قوای نظامی آمریکا را تقویت کند. «هیلاری کلینتون»، نامزد پیشرو حزب «دموکرات»، در آن سوی میدان احتمالا بهترین روزهایش را سپری می‌کند. 
 
او ابتدا در مناظره حزب دموکرات موفق ظاهر شد. بعد از آن «جو بایدن»، کسی که به‌طور جدی می‌توانست نامزدی کلینتون را به خطر بیندازد، اعلام کرد خود را برای ریاست‌جمهوری سال آینده نامزد نخواهد کرد و در نهایت، حضورش در کمیته تحقیق حوادث «بنغازی» لیبی، نه فقط به ضررش نشد که حتی آن هم به نظر برخی ناظران یک حضور موفق بود.

 

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.