stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 105257
  • 25 فروردین 1399 - 12:09
6
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی خبر داد؛

آغاز پلاسمادرمانی بیماران مبتلا به کرونا از فردا در مشهد

آغاز پلاسمادرمانی بیماران مبتلا به کرونا از فردا در مشهد
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: درمان کرونا از طریق پلاسمای فرد بهبود یافته از فردا در مشهد آغاز می‌شود.
قلم | qalamna.ir :

مجید عبداللهی با اشاره به اینکه « این روزها تمامی کادر درمانی و پرسنل بیمارستان‌ها در جهت بهبود بیماران کرونایی تلاش می‌کنند»، اظهار کرد: باتوجه به تحقیقات انجام شده نسبت به درمان کرونا با پلاسمای فرد بهبود یافته، تصمیم گرفته شد که این کار در استان آغاز شود.

وی افزود: در این روش، به منظور تقویت سیستم ایمنی بیماران مبتلا به کرونا، پلاسمای فرد بهبود یافته به فرد مبتلا اهدا می‌شود. این شیوه بسیار نوین و جدید برای درمان کووید ۱۹ است. این طرح حدود ۲۰ روز است که در تهران انجام شده و نتایج خوب و مثبتی را به دنبال داشته است.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه «زمان و فرصت در این برهه حساس کنونی بسیار مهم و بااهمیت است»، خاطرنشان کرد: باتوجه به جلسات و صحبت‌هایی که با اساتید دانشگاهی شد، به این تصمیم رسیدیم که این روش برای درمان کرونا بسیار موثر خواهد بود.

عبداللهی با اشاره به اینکه «درمانگر اختیار این را دارد که خود نوع درمان را انتخاب کند»، بیان کرد: برای گرفتن پلاسمای فرد بهبود یافته، یک کانکس باهمکاری و کمک سپاه امام‌رضا(ع) در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: حضور افراد بهبود یافته در مراکز عمومی انتقال خون استان شاید ترس را برای مردم عادی ایجاد کند. بنابراین ما ترجیح دادیم که محل این کار در بیمارستان امام‌رضا(ع) باشد؛ چراکه اعتماد عمومی سرمایه ماست و نمی‌خواهیم آن را از دست بدهیم.

 مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی عنوان کرد: تجهیزات مورد نیاز برای کانکس تهیه و کانکس مستقر شده  و درمان کرونا از طریق پلاسمای فرد بهبود یافته از فردا در مشهد آغاز خواهد شد.

عبدالهی عنوان کرد: براساس منشور اخلاقی وزارت بهداشت، اهداکننده باید داوطلبانه و براساس میل شخصی خود برای اهداء خون اقدام کند.

وی با بیان اینکه «مسائل حقوقی و درمانی درمان کرونا با پلاسما به عهده معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی است»، تصریح کرد: معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی براساس اطلاعاتی که در دست دارد با افراد واجدشرایط تماس می‌گیرد. به آنها گفته می‌شود که شما در مرحله یک هفته و یا دو هفته بعد از بهبودی کرونا هستید و با اهداء پلاسما خون خود می‌توانید افرادی که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند را نجات دهید.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی خاطرنشان کرد: انتقال خون خراسان رضوی، بعد از گرفتن پلاسمای فرد بهبود یافته آن را تمام و کمال در اختیار معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قرار می‌دهد. امیدواریم این کار به بهبودی بیماران مبتلا به کرونا کمک کند.

عبداللهی در خصوص این نوع درمان، گفت: این کار به نوعی واکسن است. کار واکسن تقویت سیستم ایمنی بدن اکتیو و سالم است. اهداء پلاسمای فرد بهبود یافته به بدن بیمار، نوعی پادتن است که وارد بدن فرد بیمار می‌شود. کووید ۱۹ به دلیل اینکه ویروسی جدید و ناشناخته در دنیاست، هنوز واکسنی برای درمان آن ساخته نشده است. بیشترین نوع این پادزهر در بدن کسی است که یک تا دو هفته از بهبودی او از کرونا می‌گذرد.

وی با بیان اینکه «بهترین مزیت درمان کرونا با پلاسمای فرد بهبود یافته این است که شهروندان  در جلوی چشم ما پر پر نمی‌شوند»، اظهار کرد: این کار در چین انجام شده و نتایج مثبتی داشته است. در تهران نیز ۲۰۰ نفر با این عمل به بهبودی رسیده‌اند. این درمان برای همه افراد و گروه‌های سنی قابل اجراست. پرسنل درمانی ما سعی کردند که افراد مبتلا به این بیماری که از بهبودی‌شان قطع امید شده و یا در کما هستند را از طریق این روش درمان  کنند.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به اینکه «ما ظرفیت تولید پلاسما بالایی داریم اما قدرت بهره‌برداری از آن را در کشور نداریم»، بیان کرد: امیدواریم در آینده بتوانیم پلاسما را فرآوری و از آن برای تهیه دارو استفاده کنیم. این امر از آرزوهای سازمان انتقال خون است. امیدواریم با کمک آستان قدس بتوانیم با استفاده از پلاسما، دارو فاکتور ۷ ، ۸ ، آی‌وی و آی‌جی را تولید کنیم.

عبداللهی با بیان اینکه «در حال حاضر پلاسمایی که از خون‌های اهدا شده گرفته می‌شود به آلمان صادر می‌شود»، افزود: پلاسمای فرد بهبود یافته از کرونا، تنها برای درمان افراد مبتلا  به کرونا در استان استفاده خواهد شد. 

عبداللهی با بیان اینکه «همیشه مردم ما در برهه‌های حساس پای کار می‌آیند و در صحنه حضور دارند»، خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود از فرد سالم، پلاسما برای درمان کووید۱۹ گرفته می‎‌شود، صحت ندارد. برای گرفتن پلاسما در راستای درمان کووید ۱۹، نیاز است که فرد به تازگی از این بیماری بهبود یافته باشد تا از او پلاسما گرفته شود.

وی افزود: قبل از گرفتن پلاسما از فرد بهبود یافته، کلیه آزمایشات لازم از جمله ایدز، هپاتیت و… از او گرفته می‌شود. فرآیند این عمل همانند کاری است که در مراکز اهداء خون انجام می‌شود.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به اینکه «خداروشکر کمبود نیرو نداریم»، گفت: اگر کمبود نیرو در درمان کرونا از طریق پلاسما داشته باشیم، بیمارستان امام رضا(ع) همکاری لازم را با ما خواهد داشت.

عبداللهی تاکید کرد: همکاری لازم با مسئولان ذی‌ربط برای درمان و مهار ویروس کرونا صورت گرفته است که امیدواریم روش پلاسما فرد بهبود یافته در درمان مبتلایان موثر باشد.

وی در خصوص سامانه نوبت‌دهی آنلاین انتقال خون، عنوان کرد: خدارا شاکریم که اهداکنندگان همیشه پای صحنه هستند. وظیفه ما این است که محیط امنی برای اهدا کنندگان ایجاد کنیم. خراسان رضوی در کشور جزء استان‌هایی است که بیشترین میزان مشارکت را در اهداء خون  دارد. ما مقام دوم تولید خون در کشور را داریم.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی تاکید کرد: هیچ مشکل و یا کمبودی در ذخایر خونی استان نداریم. میزان ذخایرخونی در حد قابل قبول است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار سیدشایان حسینی راد
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.