stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 10296
  • 06 آبان 1394 - 9:19
3

لئو کادانف از پیشگامان فیزیک آماری، آشوب و ماده چگال درگذشت

لئو کادانف از پیشگامان فیزیک آماری، آشوب و ماده چگال درگذشت

لئو فیلیپ کادانف، فیزیکدان برجسته امریکایی و استاد پیشکسوت دانشگاه شیکاگو و رییس سابق انجمن فیزیک امریکا روز دوشنبه چهارم آبان در ۷۸ سالگی درگذشت.

قلم | qalamna.ir :

کادانف در افزایش دانش ما در زمینه فیزیک آماری، نظریه آشوب و مباحث نظری فیزیک ماده چگال سهم بسزایی داشت. کتاب درسی مکانیک آماری کوانتومی وی که همراه گوردن بایم نوشته شده از کتاب های مرجع در این زمینه است.

وی که تحصیلات دکتری خود را در دانشگاه هاروارد و دوره پسادکتری را در موسسه نیلز بوهر در کپنهاک گذرانده بود از سال ۱۹۶۵ به هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه ایلینویز ملحق شد و تحقیقات اولیه خود را روی ابررسانایی متمرکز کرد. وی در سال ۱۹۶۹ به دانشگاه براون رفت و از سال ۱۹۷۸ به هیات علمی دانشگاه شیکاگو ملحق شد.

کادانف، عضو فرهنگستان علوم آمریکا و برنده جوایز معتبری همچون مدال ایزاک نیوتن در سال ۲۰۱۱، مدال طلای فرهنگستان علوم فرانسه، مدال لورنتز(Lorentz) در سال ۲۰۰۶، مدال لارس انساجر(Lars Onsager) در سال ۱۹۹۸، مدال Boltzmann اتحادیه جهانی فیزیک محض و کاربردی در سال ۱۹۸۹، مدال الیوت کرسون(Elliott Cresson) در سال ۱۹۸۶ و جایزه ولف در فیزیک در سال ۱۹۸۰ بود.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.